sâmbătă, 1 septembrie 2007

Articol/ Controversa internationala, subiect tabu in Romania: Vaccinul anti hepatita B

Revista Tabu / Controversa internationala, subiect tabu in Romania: Vaccinul anti hepatita B

Inceputul
In aprilie 1994 in Franta a fost declansata o campanie nationala de vaccinare a hepatitei B in scoli. O luna mai tarziu au aparut cazuri de scleroza in placi la copiii vacinati si a fost declansata o ancheta. A fost nevoie insa de sase ani de cercetari pentru ca Agentia Europeana de Evaluare a Medicamentelor sa ceara eliminarea vaccinurilor care au in componenta mercur si sa retraga de pe piata vaccinurilor, Engerix® B10 (Laboratorul SmithKline Beecham) si HBVAX DNA (Laboratorul Aventis Pasteur MSD), medicamente care sunt folosite si vandute (si) in Romania.


Ce se intampla la noi
In Romania vaccinul anti hepatita B este administrat la cateva ore dupa ce micutul vine pe lume indiferent daca mama sufera sau nu de aceasta boala, fara ca parintii sa-si dea explicit acordul si chiar fara ca acestia sa fie prezenti. Vaccinarea este, se spune, cea mai eficienta metoda de combatere a bolilor contagioase periculoase. Din acest motiv s-a recurs la un program national de vaccinare care cuprinde 12 vaccinari in primul an de viata. Din pacate insa, majoritatea parintilor nu cunosc exact programul de vaccinare si continutul vaccinurilor si nu-si pun problema daca acestea sunt absolut necesare, daca sunt suta la suta benefice sau care sunt posibilele efecte adverse.

Parintii nu sunt consultati
Probabil ca nu am fi scris despre acest subiect, daca nu ne-am fi lovit direct de el. Dupa ce am nascut primul copil am fost asaltata de povesti si sfaturi de la rude si prieteni. Din teancul de incertitudini pe care il acumulasem deja in cateva saptamani de la nastere, una era mai mare decat toate: cand si ce vaccinuri sa ii fac copilului. Din Franta mi s-a spus sa nu-i fac vaccinul antihepatitic B. De ce? Pentru ca s-au semnalat efecte secundare puternice. Am ridicat problema in Romania si din toate partile mi s-a raspuns ferm ca suntem o tara cu factor de risc ridicat si la noi trebuie vaccinati copiii. Am fost sfatuita de pediatra sa nu folosesc vaccinurile gratuite ci sa cumpar, pentru mai multa siguranta, vaccinul Engerix B din farmacie. Peste doi ani am avut al doilea copil si am reluat dilemele. Am citit multe despre avantajele si dezavantajele pe care le prezinta vaccinul. In final am decis ca in cazul vaccinului antihepatitic am sa cer sa nu i se faca in maternitate. Eram hotarata, doar ca atunci cand am ajuns sa-mi vad copilul, cam la 3-4 ore dupa nastere era deja vaccinat. Nu am fost intrebata, nu am fost nici macar prezenta, nu am avut cui sa-i comunic decizia mea luata cu greu si a trebuit doar sa ma resemnez. Copilul e bine sanatos. In afara de umflatura de pe brat nu are niciun semn ca nu i-ar fi bine chiar si vaccinat. Eu insa, ca parinte, as fi preferat sa fiu luata in seama intr-un fel sau altul. Parintii trebuie sa fie constienti si responsabili de copiii lor, iar acest efort al lor ar trebui sustinut.

Istoricul controversei
In 1994 luna aprilie, in Franta este lansata campania nationala de vaccinare contra hepatitei B in scoli. In luna mai a aceluiasi an, in urma unor cazuri de aparitie a sclerozei in placi la cateva saptamani dupa administrarea vaccinului a fost declansata o ancheta. Rezultatele anchetei nu reusesc sa determine daca esista sau nu o legatura intre vaccinare si aparitia sclerozei in placi. In 1995 campania de vaccinare este extinsa si la nou-nascuti. La 6 iunie 1998 tribunalul din Nanterre recunoaste in cazul a doi bolnavi legatura dintre vaccinare si aparitia sclerozei obligand laboratoarele responsabile sa platesca daune morale substantiale. In octombrie se decide suspendarea campaniei de vaccinare in scoli. In 2000 la Londra, agentia europeana de evaluare a medicamentelor cere ca doar vaccinurile care nu au in componenta substante pe baza de mercur sa fie folosite in vaccinarea nou-nascutilor si copiilor. I urma acestei cereri se decide retragerea de pe piata a vaccinurilor Engerix® B10 (Laboratorul SmithKline Beecham) et HBVAX DNA (Laboratorul Aventis Pasteur MSD), medicamente care sunt folosite si vandute in Romania.
In 2001 Curtea de Apel de la Versailles condamna laboratoarele SmithKline sa plateasca daune unor persoane care in urma vaccinari anti hepatita B s-au imbolnavit de scleroza in placi. In august acelasi an tribunalul administrativ de politie condamna statul francez sa plateasca daune unei persoane care a afost vaccinata obligatoriu si apoi s-a imbolnavit de poliartrita reumatoida.
--
[Editura For You Newsletter]



CRISTIANA ALEXANDRA LEVITCHI
psiholog clinician - psihoterapeut
mobil - 0723771441
spital clinic - 3232230/228 - luni, miercuri
cabinet - 0311.05.61.27 - marti, joi si vineri (strada Costache Marinescu, sector 1 - zona calea. Grivitei - bd. Titulescu - metrou Basarab)
www.sensart.ro, www.clopotel.ro,www.damaideparte.ro

Niciun comentariu: